Rosikon press

Twój koszyk jest pusty

Jacek Sienicki

ELŻBIETA DZIKOWSKA: Panie profesorze, czy malarz może tworzyć swoje dzieła w oderwaniu od otaczającego go świata?
JACEK SIENICKI: Nasze życie i praca są ze sobą związane, nie możemy ich rozważać osobno. Znając życiorys człowieka, lepiej rozumiemy jego pracę. My się zmieniamy, więc zmienia się nasza wypowiedź. Stale coś w życiu tracimy, coś zyskujemy. Dawniej mówiłem więcej o sztuce, o malarstwie, o dziele. A teraz myślę o konieczności pracy, o strachu przed śmiercią. Praca jest uspokojeniem.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: Wydaje mi się, że w pana obrazach jest dużo bólu.
JACEK SIENICKI: Nazywają to też smutkiem, dramatem, ekspresją – nieco wyciszoną.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: Czy to wypływa z pana stosunku do życia?
JACEK SIENICKI: Na pewno tak.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: A więc w obrazie są dla pana istotne nie tylko wartości plastyczne.
JACEK SIENICKI: Maluje się swoimi kompleksami, swoimi chorobami, swoimi smutkami, radością, humorem, całą swoją kondycją.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: Te stany nie mogą jednak istnieć na płótnie bez treści malarskich.
JACEK SIENICKI: Pewnie, trzeba to z siebie w jakiś sposób wyrzucić. Mamy upodobania do określonych barw, szukamy odpowiednich środków wyrazu. Dlatego ludzie tak różnią się od siebie. Ja mam, na przykład, skłonność do odcieni szarych. Rzadko sięgam po ostrzejsze zestawienia i kolory, a jeśli nawet od nich zaczynam – kończę jednak na gamie szarej. Nie potrafię inaczej.

 


ELŻBIETA DZIKOWSKA: Skąd to upodobanie do szarości?
JACEK SIENICKI: Mam chyba takie predyspozycje. Jakieś specjalne wyczulenie.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: Lubi pan szarość także u innych malarzy?
JACEK SIENICKI: Tak, ale imponują mi często rozwiązania barwne. Podziwiam malarzy, którzy potrafią zorkiestrować obraz w mocniejszej, bardziej rozbudowanej tonacji. Moja tonacja jest niesłychanie zredukowana. Zawsze jest to obraz szary, błękitnoszary, zielonoszary, srebrny, nie ma w nim silnych barw czy bardzo mocnych kontrastów.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: Pan zdaje się redukować nie tylko kolor, ale w ogóle wszystko w obrazie...
JACEK SIENICKI: Chciałbym wyrażać się bardzo prosto i klarownie. Do tego dążę. Zaczynam od płótna rozbudowanego, na którym dzieje się dużo różnych rzeczy, i dopiero podczas pracy następuje eliminacja, z nadzieją, że z tych paru pozostałych elementów uda się skonstruować przestrzeń obrazu. Często jednak doprowadza się go do takiej prostoty, która nie zadowala, staje się schematem. Schemat grozi nam zresztą stale. Boję się metody; jest ona manierą, gdyż pozbawiamy się wtedy ryzyka, które jest niezwykle pożywnym pokarmem przy realizacji obrazu. Często trwa ona bardzo długo. Czasami stać nas na właściwe rozwiązanie w krótkim czasie, ale nie ma na to reguły.
ELŻBIETA DZIKOWSKA: Czy światło też odgrywa rolę w tym procesie?
JACEK SIENICKI: Oczywiście. Ma ono dla mnie podstawowe znaczenie. Obraz to światło wypowiedziane barwą tworzącą przestrzeń.

 

 

Ciąg dalszy dostępny w publikacji: Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa. Był to fragment z książki dostępnej w wersji albumowej (cena 49zł) oraz w wersji aplikacji iPad prezentującej, od kuchni, jednych z najwybitniejszych polskich malarzy.


Sztuka staje się jeszcze ciekawsza, kiedy poznajemy okoliczności, w jakich powstawała. Ton każdemu wywiadowi nadaje sam artysta, mówiąc otwarcie o tym, kim jest naprawdę – zdejmując zasłonę ze swoich obrazów.

 


W cyklu Artyści mówią przygotowaliśmy również tom poświęcony mistrzom grafiki oraz fotografii. W wolnych chwilach zanurz się w nastrojowej, nieskrępowanej wyobraźni najwybitniejszych polskich artystów i z satysfakcją podziwiaj ich prace eksponowane w polskich i zagranicznych galeriach sztuki.


Zwierzenia, których na co dzień nie słychać. Dyskusje, których nie można powtórzyć. Dzieła, które stały się ikonami.

 

Jacek Sienicki
zaslepka_malarstwo.jpg

Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa

Zależało mi, aby opowiadali o sobie – swoich obrazach, o swoich obsesjach, swoich sukcesach, ale i tym, co się nie udało, nie sprostało ich własnym marzeniom. O dużych pieniądzach, ale i niespełnieniu.

 

Zapraszam do podróży, ekscytującej przygody, w której mistrzowie ujawniają kulisy swojej twórczości i zdradzają pilnie zazwyczaj strzeżone tajemnice warsztatu oraz prywatnego życia.

 

Teraz w Państwa domowej kolekcji. Seria “Artyści mówią”.